MVO beleid bij 40 procent modemerken transparant

De websites van bijna vier op de tien fashion brands geven inzicht in het gevoerde beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt het meest toegelicht door de modebedrijven; één op de drie verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om CO2 uitstoot te beperken wordt door één op de vier bedrijven omschreven en één van de vijf organisaties vermeldt het gebruik van duurzaam materiaal, zoals biologisch katoen. Topmerken als Replay, Hugo Boss en Prada zijn achterblijvers.

De website Rankabrand.nl vatte de resultaten van haar doorlopende onderzoek samen voor ruim 400 modemerken die actief zijn op de Nederlandse markt. Onder grote retailers zoals H&M, C&A en Zara is transparantie en verantwoord ondernemen bovengemiddeld verankerd, zonder dat er in dit segment echte voorlopers te onderscheiden zijn. Bij schoenenmerken is transparantie geen gemeengoed.

De modemerken die het hoogst in de rankings scoren zijn vaak aangesloten bij mvo samenwerkingsverbanden als Made By en Fair Wear Foundation, bijvoorbeeld jeansmerk Kuyichi en damesmerk Expresso. Ook is er een lichte opkomst merkbaar in de vorm van duurzame niche merken zoals Pants to Poverty en Veja shoes.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*