De Geschillencommissie zonwering


Sinds 1 april 2008 bestaat de Geschillencommissie zonwering. Hier kunt u terecht als u problemen heeft met een ondernemer waar u zonwering heeft gekocht, als u er onderling niet uit kunt komen. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk?

Wat is de geschillencommissie?
Veel bedrijven zijn aangesloten aan de Geschillencommissie zonwering. Als zij hieraan zijn aangesloten zijn zij verplicht uitspraken na te komen. Wel moet u er rekening mee houden, dat uw gekochte zonwering, bijvoorbeeld buitenluiken, zonneschermen of markiezen, na 14 februari 2008 moet zijn gekocht om een klacht in te kunnen dienen bij de Geschillencommissie. Dit is omdat de Geschillencommissie pas op 1 april 2008 is opgericht. De geschillencommissie bestaat uit drie personen. Één persoon vertegenwoordigt de consument, één persoon vertegenwoordigd de ondernemer en één persoon vertegenwoordigd de consumentenbond.

Hoe kunt u een klacht indienen?
Heeft u een geschil met een aanbieder kunt u een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Dit doet u door het klachtenformulier in te vullen. Hierin wordt gevraagd naar het geschil en uw voorstel ter oplossing van het geschil. Ook wordt gevraagd wat u al heeft gedaan om het probleem op te lossen.

Hoe wordt de klacht behandeld?
Als De Geschillencommissie de klacht heeft ontvangen wordt gekeken of ze deze klacht kunnen behandelen. Als deze kan worden behandeld wordt allereerst de ondernemer om reactie gevraagd. De reactie kunt u inzien binnen vier weken. Hierna zal De Geschillencommissie besluiten of het nodig is een deskundige op deze zaak te zetten.

De uitspraak
Hierna zal er een zitting komen, waarbij beide partijen, indien aanwezig, zullen worden gehoord. Binnen vier werken na deze zitting zal de Commissie een uitspraak doen en deze aan u mededelen. Hier zullen u en de ondernemer zich aan moeten houden.

Kosten en behandelingsduur
De kosten voor een klachtenbehandeling door De Geschillencommissie bedragen € 75,-. Mocht het zo zijn dat de Geschillencommissie de klacht niet kan behandelen krijgt u € 50,- terug. Wordt u door de Geschillencommissie in u gelijk gesteld kan het zijn dat de ondernemer de kosten voor u moet vergoeden. Gemiddeld duurt de behandeling van een klacht een kleine vijf maanden. Dit heeft ook veel te maken met hoe snel u en de ondernemer reageren.

Heeft u een klacht met een ondernemer en u weet bijna zeker dat u in uw gelijk staat, zal ik u zeker adviseren uw klacht in te dienen bij De Geschillencommissie. Voor een kleine investering in uw tijd en € 75,-, die u waarschijnlijk weer terug krijgt, kunt u uw gelijk halen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*