Huisstijl Herzien

Niets is zo persoonlijk als de huisstijl ontwerpen van een webdesign bureau. De combinatie van kleur, log en lettertype kunnen een organisatie op de kaart zetten of belachelijk maken. Van beide zijn er legio voorbeelden.
Het maken van een huisstijl is dan ook iets heel persoonlijks. Hierbij wordt uiteraard gekeken naar werk dat geleverd wordt en de branche waarin een bedrijf zit, maar ook naar de bedrijfscultuur, de gewenste uitstraling, de geschiedenis van de organisatie.
Voor een jong, hip bedrijf dat zich bezig houdt met videomontage, wenst een ander logo dat een notariskantoor dat al drie generaties in dezelfde familiehanden is.
Een huisstijl is het resultaat van een persoonlijke klik met een organisatie, met de mensen die er werken en het werk dat er gedaan wordt. Heb je als vormgever geen feeling met het bedrijf, dan wordt het vele malen moeilijker om met een goed ontwerp te komen. Dat is niet onmogelijk, maar het maakt het wel lastiger.
Uiteraard is een logo meestal het eerste dat je in een huisstijl ziet, maar er is meer. Van de indeling van de brieven, de keuze van het typefont tot de kleuren van de entree of de vlaggen voor de deur, alles dient op elkaar afgestemd te worden en tot een geheel te worden gesmeed.
Daar komt nog bij dat een huisstijl niet statisch is. Vaak zal een huisstijl na een paar jaar opnieuw onder de loep moeten worden genomen. Kloppen de zaken nog wel, klopt de uitstraling en het beeld nog bij wat de organisatie doet. In veel gevallen zal dit gewoon nog het geval zijn en volgen er (bijna) geen aanpassingen, maar soms is het nodig om er opnieuw naar te kijken, of zelfs een frisse start te maken.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*