Nederlands bedrijf uit ontwikkelt ‘vind ik stom’ knop voor Facebook

Nederlands bedrijf uit ontwikkelt ‘vind ik stom’ knop voor Facebook

Houten, 23 april 2012 – Een creatief collectief uit Nederland heeft voor Facebook een ‘vind ik stom’ knop in de vorm van een app ontwikkeld. De knop heet Idisslike.it en geeft gebruikers vanaf nu de mogelijkheid om op Facebook aan te geven wanneer ze iets niet leuk vinden. Op 25 april 2012 wordt de knop officieel gelanceerd. Tot die tijd is het mogelijk gebruik te maken van de beta versie van het product. Via Facebook krijgt de gebruiker bij de app uitleg hoe de Idisslike.it-knop op drie manieren te gebruiken is.

De mogelijkheden van de ‘vind ik stom’ knop
Als tegenhanger van het welbekende ‘vind ik leuk’-knop op ‘s werelds grootste sociale netwerksite, biedt de knop drie toepassingsmogelijkheden. De eerste is door een bericht onder een post of bericht te plaatsen met de tekst ‘@idisslike.it’. Als belangrijkste mogelijkheid kan de gebruiker het Idisslike.it-icoon in de bookmark bar slepen. Als laatste is het mogelijk zelfs op de website www.idisslike.it het bericht te plaatsen. Hierdoor wordt er een verzameling van ‘stomme’ berichten verzameld.

De aanleiding voor de ‘vind ik stom’ knop
De groep creatieve ontwikkelaars stoorden zich aan het ontbreken van de knop. Ruud Van Lier, producer, vertelt: ‘’Vervelende zaken zoals een sterfgeval, wartaal van een psychopaat als Breivik of het nu actuele gepruts in het Catshuis kunnen onmogelijk leuk gevonden natuurlijk. Daar hebben we met een stel gelijkgestemden iets aan gedaan. De bèta versie willen we graag opdragen aan de Nederlandse overheid.’’ Ook persoonlijke berichten waren een motivatie voor het creatief collectief. En technical engineer Matthijs De Leeuw vertelt: ‘’Vorige maand overleed de moeder van een goede vriend. Mensen plaatsten 36 ‘likes’ hiervoor. Ik vond dat pijnlijk. Hoe kun je nu zo iets liken?’’

Webcultuur 2012 en ‘like/dislike functies’
Op zowel Google+ met in korte tijd meer dan 25 miljoen accounts, het in Nederland opgerichte Hyves met 10,2 miljoen accounts en het internationale Facebook met half miljard accounts is het alleen mogelijk om iets leuk te vinden. Bij Google+ is dit met een ‘+ 1’-knop, bij Hyves een ‘respect’ geven en via Facebook door op ‘Like’ te klikken. De makers vertellen: ‘’Het ontbreken van ‘dislike’-functies tegenover de nu dominante positieve ‘rating’ functies op het internet doen de webcultuur anno 2012 geen eer aan.’’ Het inmiddels behoorlijk uit de hand gelopen initiatief van de groep draagt in die zin bij aan het actuele debat rondom de steeds dominantere functie van sociaal netwerken en de implicaties daarvan voor onze samenleving.

Social Media & ‘Big Fucking Like!’ (BFL!) en ‘Big Fucking Dislike!’ (BFD!)
Al eerder stelde de creatievelingen het ontbreken van goede ‘vind ik niet leuk’-functionaliteiten op het internet aan de kaak door een zelf geïnitieerde Social Media-stickercampagne. Stickers met de teksten werden via verschillende kanalen gratis aangeboden. Van Afrika tot uit Amerika stroomden de aanvragen binnen. Met de bijbehorende fan-community’s werd dit initiatief al snel opgemerkt.
Studio Underdogs: jong creatief collectief voor (management van) grafische vormgeving, design, reclame & andere kunst, communicatie en creativiteit. Meer informatie: http://www.studio-ud.nl/

Bronnen
Aantal accounts Google+ – http://www.searchenginejournal.com
Aantal accounts Hyves – http://en.wikipedia.org/wiki/Hyves
Aantal accounts Facebook – http://nl.wikipedia.org/wiki/Facebook

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*