Menselijk gedrag voorspellen met inzet van big data

Sogeti’s trendinstituut VINT lanceert tweede Big Data onderzoeksrapport ‘Big Social’ tijdens grootste BI symposium in 2012

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti lanceert vandaag tijdens het grootste Business Intelligence (BI) symposium van 2012 haar tweede Big Data onderzoeksnotitie. Dit rapport ‘Big Social’ geeft antwoord op de vraag hoe organisaties het gedrag van mensen kunnen voorspellen met behulp van Big Data. Door slim en snel gebruik te maken van grote hoeveelheden data krijgen organisaties steeds beter inzicht in het doen en laten van consumenten en burgers. Dat gaat inmiddels zo ver, dat voorspellingen over waar mensen zich over 24 uur bevinden, binnen bereik komen.

De voorspellende kracht van Big Data kan op tal van terreinen worden ingezet. Van fraudedetectie en aangeven waar de volgende inbraak zal plaatsvinden tot het voorspellen van de meest intieme gebeurtenissen in het leven van consumenten, die het koopgedrag veranderen. Volgens de auteurs van het ‘Big Social’ rapport staat onze samenleving aan het begin van een ontwikkeling die leidt tot miljarden euro’s aan efficiencywinst in elke sector van onze economie. Met de lancering van de Big Data onderzoeksnotities en het bijbehorende digitale platform heeft VINT eveneens een actieve dialoog opgestart om Big Data kennis en ervaringen met elkaar te delen.

Aanvang van het Big Data tijdperk

Het tweede Big Data rapport van VINT schetst een wereld waarin bedrijven en instellingen in staat zijn gedrag van hun relaties te voorspellen. Daarvoor kunnen organisaties gebruikmaken van de ‘Big Five’ databronnen. Het rapport beschrijft deze vijf bronnen: naast de traditionele bedrijfsapplicaties als databron zijn dat mobiele (app) data, zoekmachinedata, sensordata (afkomstig van slimme sensoren) en uiteraard data van sociale media. Op basis van deze data kunnen volledig nieuwe inzichten ontstaan.

“We staan aan het begin van een ontwikkeling die verder wordt gestimuleerd door de inzet van nieuwe technologie zoals gezichtsherkenning en ‘anonymous analytics’ tot en met het scannen van breinactiviteiten en het ‘uitlezen’ van ons gedachtengoed, met als vooruitzicht miljarden aan besparingen en efficiencywinst. Organisaties ontdekken nu de meest effectieve inzet van Big Data en de spelregels rondom het gebruik van data,” aldus Menno van Doorn.

Gedrag voorspellen

In de Verenigde Staten is inmiddels een aantal succesvolle ervaringen opgedaan met de inzet van Big Data. Zo surveilleert de politie van San Francisco nu preventief in specifieke wijken. Agenten worden ingezet op basis van veertiendaagse voorspellingen in welke buurten criminele activiteiten zullen plaatsvinden. Datawetenschappers in dienst van retailer Target voorspellen op basis van koopgedrag welke klanten zwanger zijn. Volgens deze grote supermarktketen heeft dit geleid tot een enorme omzetgroei.

Explosieve groei van data

Wereldwijd groeit de hoeveelheid data sinds 2006 exponentieel. Vanaf dat jaar is meer data geproduceerd dan de mensheid in de gehele geschiedenis daarvoor heeft opgeleverd. Dat komt omdat bij alles wat mensen doen digitale sporen worden achtergelaten.

“Onze samenleving kan profiteren van het effectief en verantwoord gebruikmaken van deze digitale sporen. Daarmee wordt Big Data nu gezien als de nieuwe olie van het huidige informatietijdperk. Vergelijkbaar met de stoommachine aan het begin van de industriële revolutie.” vervolgt Menno van Doorn, directeur van VINT.

Het grootste BI symposium van 2012

Dit tweede Big Data onderzoeksrapport van VINT wordt vandaag gelanceerd tijdens het tweedaagse BI symposium 2012 op initiatief van Sogeti en marktanalist Ovum. Dit evenement op 26 en 27 november 2012 wordt georganiseerd in samenwerking met alle marktleiders op het gebied van Business Intelligence. Dat zijn IBM, HP, Microsoft, Oracle, Microstrategy, HP, TargIT en Tosca. Verder wordt het evenement ondersteund door Business Information Magazine en IIBA, de vereniging van business analisten. Sogeti ontvangt meer dan 400 vakgenoten op dit grootste BI evenement van 2012 in ’t Spant in Bussum.

Big Data platform van VINT

Deze tweede onderzoeksnotitie van VINT is een vervolg op het eerste rapport ‘Helderheid creëren met Big Data’ dat juni 2012 tijdens het grote VINT symposium is gelanceerd. Op dat moment trapte VINT eveneens af met een wereldwijd interactief platform waarmee een actieve dialoog is gestart met organisaties op http://www.sogeti.com/vint/bigdata/questions. Met dit tweede rapport begint de tweede fase van deze dialoog gericht op Social Business Analytics. Het belangrijkste thema van deze tweede Big Data onderzoeksnotitie.

Auteurs Erik van Ommeren, Jaap Bloem, Sander Duivestein, Menno van Doorn en Thomas van Manen hebben dit Big Social onderzoeksrapport tot stand gebracht.

De researchblog blog.vint.sogeti.com rapporteert dagelijks over Big Data trends en ontwikkelingen.

Met de reeks van vier onderzoeksrapporten schept VINT helderheid over het nut van Big Data. Elk rapport presenteert zeven vragen waar reacties op worden gevraagd. De vergaarde informatie via het digitale platform en de vele persoonlijke gesprekken dragen bij aan de invulling van alle Big Data onderzoeksnotities. Een overzicht van de vier rapporten:

Rapport 1 – Helderheid creëren met Big Data – Dit rapport geeft een definitie van Big Data, en vertelt wat de verschillen zijn met andere dataclassificaties. Verder gaat het rapport in op de mogelijkheden van Big Data. Publicatie heeft plaatsgevonden in juni 2012.

Rapport 2 – Big Social – Deze tweede onderzoeksnotitie geeft antwoord op de vraag hoe organisaties het gedrag van mensen voorspellen met behulp van Big Data en social analytics. Dit rapport wordt eind november 2012 gepubliceerd.

Rapport 3 – Big Data & Privacy  – Deze onderzoeksnotitie biedt organisaties een handvat voor de spelregels van privacy rondom het gebruik van Big Data. Dit rapport verschijnt eind 2012.

Rapport 4 – Big Data Business Roadmap – In dit laatste rapport staan de praktische toepassingen van Big Data centraal. Publicatie vindt naar verwachting plaats in het eerste kwartaal van 2013.

Over VINT

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van ICT-dienstverlener Sogeti doet elk jaar onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010) en het App Effect (2012). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels meer dan 10 boeken en een groot aantal  videoproducties gepubliceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.

Sogeti is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen, implementeren en beheren van ICT-oplossingen. Op het gebied van testen en architectuur heeft het bedrijf een dominante positie op de Nederlandse markt. Sogeti levert met gepassioneerd ICT-vakmanschap een bijdrage aan het resultaat van zijn opdrachtgevers. Het bedrijf streeft daarbij naar hechte en langdurige relaties met de opdrachtgevers. Hierdoor dragen de ICT-oplossingen van Sogeti structureel bij aan de strategische doelstellingen van klanten.