Sporten tijdens de zwangerschap

Sporten kan een goede uitkomst bieden als je wilt voorbereiden op de komst van een kind. Dit artikel geeft extra inzichten en helpen je om te kiezen wat voor type sport bij jou past. Welke je kunnen ondersteunen als je lichaam aan het veranderen is.

De voordelen van sporten en oefeningen doen

Als je gezond bent en je een ingewikkelde zwangerschap tegemoet gaat, dan kan sport je helpen om fitter en sterker de zwangerschap in te gaan. Sporten helpt bijvoorbeeld het voorkomen van het aankomen van extra gewicht en zorgt voor een stabiele mentale gezondheid. Het kan ook leiden tevens leiden tot een korte bevalling en minder complicaties. Regelmatig sporten zorgt er ook voor dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten. Hoewel de voordelen overduidelijk zijn, is wel belangrijk dat je de juiste sporten uitkiest die passend zijn voor jouw en de zwangerschap.

Maar moet ik extra voorzichtig zijn?

Hoewel sporten tijdens zwangerschap veilig is om te doen, zijn er uiteraard enkele sporten die jouw en je baby in gevaar kunnen brengen. Zelfs relatief veilige sporten kunnen riskant zijn omdat je lichaam veranderingen doormaakt. Het is belangrijk om te laten weten aan je kraamteam te laten weten welke sporten je aan deel blijft nemen.

Als je momenteel niet actief aan het sporten bent en juist aan een sport begint, is het goed om een sport te kiezen waarbij de minste inspanningen van je vereist. Je kunt het beste starten aan een 15 minuten per dag sessies, waarbij je opbouwt tot een schema van 30 minuten van gemiddelde intensiteit.

Als je daarentegen al heel actief bent, tevens gezond bent en een ongecompliceerde zwangerschap tegemoet gaat. Dan kan het geen kwaad om deze lijn door te zetten en blijven te bewegen, tenzij het een sport is dat moet worden vermeden tijdens een zwangerschap. Het is daarom belangrijk om comfortabel te blijven met een goede warming up en een uitgebreide cooling-down maar daarbij niet ontbreken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*