User generated content: waar en wanneer effectief?

Het aantal websites waar consumenten hun commentaar, een evaluatie of een mening kunnen plaatsen, groeit snel. Er zijn daarbij drie categorieën websites te onderscheiden. Hoe kan deze ‘user generated content’ (UGC) aankoopbeslissingen beïnvloeden? Uit onderzoek blijkt dat de reviews aan drie eisen moeten voldoen om effect te hebben.

Drie soorten websites
Er zijn drie soorten websites met UGC:
-aankoopwebsites: op veel webshops zijn consumenten reviews te vinden. Aanbieders proberen via deze beoordelingen aankoopbeslissingen te ondersteunen en te stimuleren
-social media: deze sites bevorderen vooral het contact tussen consumenten
-combinaties: sites waar zowel input van consumenten als van leveranciers te vinden is. Leden van een community kunnen bijvoorbeeld adviezen achterlaten. Webshops kunnen bezoekers de mogelijkheid bieden om reviews direct op Twitter of Facebook te plaatsen etc.

Effecten op aankoopbeslissingen van user generated content
Uit onderzoek blijkt dat UGC aan bepaalde eisen moet voldoen om effect te hebben op aankoopbeslissingen, namelijk:
-de informatie moet compleet zijn. Alle technische en andere relevante informatie moet beschikbaar zijn
-er moet ook informatie over het profiel van de reviewer zijn. Een naam is niet voldoende
-er zijn meerdere reviews aanwezig

Bron:
‘De invloed van user generated content’, artikel op Loyaltyfacts.com, gebaseerd op een artikel in The TQM Journal

Post op http:www.klantinteractiekenniscentrum.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*