Google Adwords gooit registers open

Arnhem – Mei 2011 | Wat als je precies kunt zien hoe je concurrent adverteert op Google Adwords? Goed nieuws voor de nieuwsgierigen onder ons: er is een bedrijfje dat de data van Google toegankelijk maakt.

Zoekvolumes, keywords en concurrentie per zoekwoord waren al mondjesmaat vrijelijk toegankelijk. Nu komen daar de advertentieteksten, cost per click (cpc) en de volledige kosten van campagnes bij. En niet globaal maar specifiek toe te dichten aan een bedrijf/website. Zie hier voor een willekeurig voorbeeld van Bol.com:

1. Zoekwoorden gebruikt door Bol.com (.Excel)

2. Advertentieteksten gebruikt door Bol.com (.Excel)

3. Volume Keywords van Bol.com versus Amazon.com (.png)

Momenteel is deze dienst alleen beschikbaar voor de landen Amerika, United Kingdom, Rusland, Duitsland, Frankrijk. Spanje, Italië en Australië.

Registers open in Nederland?
Elke marketeer met gevoel voor concurrentie wacht op het moment dat de data van Google Nederland beschikbaar wordt gesteld. ‘Er zijn geen concrete plannen de database voor Google Nederland in de nabije toekomst open te stellen. Om een Nederlandstalige versie aan te bieden, heeft Semrush in ieder geval één enterprise aanmelding voor een jaar nodig. De enterprise accounts kosten 499 dollar per maand. Dit biedt toegang tot 100.000 zoekopdrachten/spreads in de wereldwijde database. Zodra de eerste klant zich dus meldt voor een enterprise aanmelding zal de dienst ook beschikbaar komen voor het Nederlandse taalgebied’, aldus Daria Dekanova van Semrush.

Waarde Google Adwords informatie
Zoekwoorden, teksten, cpc en de totaaluitgave aan Adwords. Voor marketeers is het reuze interessant om te achterhalen waar de concurrent zijn geld aan uitgeef. De website van Semrush maakt ook inzichtelijk hoeveel uw concurrent uitgeeft aan een Google Adwords campagne. Met de beschikbare informatie is het kinderspel om de strategische keuze te achterhalen die naar voren komt na analyse van de beschikbare data. De meer ervaren marketeer zal in no time de blinde vlek van de concurrent kunnen herleiden om hier vervolgens keihard op in te zetten. Via Google Adwords natuurlijk!

Over de auteur
Drs. Gerbrand van Barneveld (1978) werkt als adviseur e-business bij Web-Impact.nl en is specialist op het gebied van de toepasbaarheid van internet om commerciële doelstellingen te behalen. Na zijn studie Digitale Journalistiek en Nieuwe Media aan de Hogeschool van Utrecht, rondde hij in 2006 zijn studie Sociale Bedrijfskunde (faculteit Algemene Wetenschappen) aan de VU af. De kennis opgedaan tijdens de opleiding Internet Marketing Strategie aan de Nyenrode Business Universiteit heeft hem verdere inzichten verschaft. Naast zijn baan bij Web-Impact.nl is Gerbrand betrokken bij verschillende profit én non-profit initiatieven op internet.

Bron: Google Adwords gooit registers open » Web-impact

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*