McLaren MP4-12C: Nomen est omen

, , ,

McLaren MP4-12CEen koopje
McLaren MP4-12C klinkt klinisch. Typisch McLaren. ‘Pure McLaren’ zeggen ze in Woking, waar ook de F1-auto’s (die van dit seizoen is de MP4-26) worden gebouwd. Perfecte omgeving voor wie aan smetvrees lijdt. In steriele kleding gehulde maniakken bouwen daar een sportwagen die op grond van alles dat kwantificeerbaar is de beste rijmachine ter wereld zou moeten zijn. Het getal 12 staat voor een prestatie-index die alleen wordt begrepen door McLaren-ingenieurs en de C staat uiteraard voor carbon. Ja, dit is de waardige opvolger van de door Gordon Murray ontwikkelde en thans niet voor minder dan twee miljoen van eigenaar wisselende McLaren F1 uit 1993. Dus voor een kwart miljoen is dit apparaat feitelijk een koopje. En bovendien zonder twijfel een betere auto dan de Ferrari 458. Auw, dat doet pijn bij die Italofiele ijdeltuiten. Zoals het ook heel erg pijn doet, dat de F1-auto’s van de Scuderia Ferrari momenteel door McLaren’s en Red Bull’s (van ex-McLaren ontwerper Adrian Newey) om de oren worden gereden. Mede hierom is deze McLaren ook erg geschikt als auto lease voor de vermogende ondernemer of directeur.

Niet spannend!?
De nieuwe ‘Mac’ is absoluut een geniale machine. Misschien zelfs wel iets te geniaal en te weinig opwindend. Want we hebben de mannen die zich volgens de organisatoren van de VIP-Preview op grond van hun vermeende banksaldo kwalificeerden als serieuze ‘prospect’ al horen zeggen dat ze hem ‘niet zo spannend’ vinden. Met een glas champagne in de hand uiteraard. Zeg dat nog maar eens nadat iemand die echt een beetje kan sturen je binnen acht minuten de Nordschleife heeft laten zien in zo’n ding denken we dan. Wellicht is het onderliggende probleem dat het in de echtelijke sponde niet meer zo spannend is. Met zeshonderd pk en zeshonderd Newtonmeter zou je toch zeggen dat er voldoende spanning & sensatie geserveerd moet kunnen worden. Terwijl de beschaafd klinkende V8 met twee turbo’s per pk minder CO2 schijnt uit te stoten dan het molentje van de gemiddelde hybride-stadsauto.

Dus…
Neem nou gewoon eens de tijd om je vrienden uit te leggen waarom je geen Lamborghini of een Ferrari hebt gekocht. Je durfde het destijds niet met de Honda NSX (net als elke McLaren een auto met een link naar de legendarische Ayrton Senna!) en je hebt de toch wel erg dure Lexus LFA aan je voorbij laten gaan. Je kunt deze omissie(s) nu gelukkig goed maken door keihard zo’n McLaren te kopen. Je moet er wel even voor naar Brussel, maar dat heeft ook wel weer iets. En dan heb je wel een auto die in z’n bedrieglijke eenvoud en ingetogenheid het tegenovergestelde is van een Bugatti Veyron of een Pagani Zonda. Hetgeen iets over een man verraadt dat vrouwen woest aantrekkelijk vinden…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*