Belangrijke banden

Zo rond het voorjaar is elk jaar weer eenzelfde reclame te horen op de radio. Een man met een stem als van het vroegere polygoonjournaal vertelt dat ‘het weer zover is’. De bandenwisselweken zijn begonnen. De bandenwisselweken. Een bedenksel van een autobandenfabrikant, die heel graag wil dat u naar hem toekomt, zodat hij uw winterbanden om kan ruilen voor zomerbanden. Op zichzelf een goed idee, want als het kwik boven de zeven graden uitstijgt, is een zomerband duurzamer. In de koudere maanden is een winterband juist veel veiliger. Elk jaar zou u dus minstens twee keer uw banden moeten vervangen. Maar waar moet u dan op letten?

Fabrikanten maken steeds meer banden die ideaal zijn onder de omstandigheden die bij een bepaald seizoen horen. Deze trend wordt versterkt door de populariteit ervan onder de consumenten: in het voor- en najaar zijn er bij de garages vaak wachtlijsten voor het wisselen van de autobanden. 40% van alle banden die Kwik-Fit in het najaar van 2010 verkocht was een winterband. Een jaar eerder was dat nog maar 15%. Door deze trend komen de eigenschappen van de verschillende soorten banden steeds verder uit elkaar te liggen, met als gevolg dat zomerbanden steeds ongeschikter worden voor de winter, en omgekeerd hetzelfde geldt voor winterbanden.

Omdat de banden het enige contactpunt zijn met de weg, zijn de eigenschappen van die banden dus een steeds belangrijker punt van aandacht. Ze bepalen immers uw grip op het asfalt, de lengte van uw remweg, maar ook het verbruik en de mate van slijtage van uw wagen. Winterbanden hebben doorgaans een zachtere rubbersamenstelling en kennen een aangepast profiel, waardoor u meer grip heeft op de weg. Relatief meer rubber op het asfalt betekent meer contact met het wegdek en minder kans op glijpartijen. Maar het betekent ook een hogere slijtage en een hoger verbruik.

Zowel zomer- als winterbanden kunnen enorm in kwaliteit verschillen. Dat kan liggen aan het feit dat rubber een natuurlijke grondstof is en nooit identiek is van samenstelling. Maar het kan ook aan de fabrikant en de productiekwaliteit liggen. In de categorie zomerbanden zijn de banden van Pirelli, Continental en Dunlop als beste getest door de ANWB. Bij de winterbanden zijn dat de Dunlop, Goodyear en EsaTecar. De premiummerken doen het dus duidelijk het beste in de tests. In beide categorieën vallen banden van Chinese afkomst door de mand: bij de remwegtest met winterbanden reed de auto zelfs nog 35 kilometer per uur, toen de Dunlop al stilstond!

Eens goed nadenken over de keuze van uw nieuwe seizoensbanden kan dus zeker geen kwaad. Het heeft immers veel meer invloed op uw veiligheid en rijbeleving dan een makkelijk te vervangen voorruit of navigatiesysteem. Bij banden blijkt een band die duurder is in aanschaf, zijn geld uiteindelijk terug te verdienen. Toch maar naar de bandenwisselweken als het weer wat kouder wordt!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*