De opvolger van de Chevrolet Matiz: de Spark

Wie bij het horen van de naam Chevrolet nog steeds denkt aan enorme Amerikaanse bakbeesten, loopt inmiddels een paar jaar achter. De “Chevy’s” die in Europa te koop zijn, zijn namelijk helemaal geen Amerikaanse auto’s, maar Koreaanse. De Chevrolets die we in Nederland op de weg zien, zijn eigenlijk Daewoos. General Motors, de enorme Amerikaanse autofabrikant die in Nederland onder meer Opel op de markt brengt, is het bedrijf achter zowel Chevrolet als Daewoo.

Dat de Chevrolet Spark de directe opvolger is van wat ooit de Daewoo Matiz en daarna de Chevrolet Matiz heette, is misschien niet meteen duidelijk. Afgezien van het feit dat zowel de voor- als de achternaam van de auto zijn veranderd sinds de dagen van de Daewoo Matiz, hebben we het hier over een veel betere en fijnere auto.

Wat is er dan nog wel hetzelfde? In de eerste plaats het feit dat deze auto in sommige landen wél gewoon Daewoo Matiz heet. En verder is het een kleine vijfdeurs; zuinig, licht sturend, makkelijk te parkeren, kortom prima voor in de stad of als tweede wagen. Maar daar houden de overeenkomsten wel een beetje op. Want in tegenstelling tot zijn voorganger, rijdt deze auto lekker, blijft hij goed bij op de snelweg en biedt hij ondanks zijn formaat genoeg ruimte voor volwassen passagiers op de achterbank. Ook ideaal voor gezinnen met iets oudere kinderen. Bovendien hangt er een interessant prijskaartje aan en is het brandstofverbruik niet buitensporig. In ieder geval heel wat beter dan zo’n traditioneel Amerikaans bakbeest.

De Chevrolet Spark is een nieuwe auto in het toch al razend populaire en nog steeds onverminderd groeiende A-segment. Nog niet eens zo lang geleden was het A-segment het domein van oncomfortabele, roestige, onbetrouwbare en vooral lelijke auto’s. Tegenwoordig vinden we in het A-segment auto’s als de Ford Ka, de Fiat 500 en de Toyota Aigo/Citroën C1/Peugeot 107, stuk voor stuk prima auto’s met een redelijk niveau aan comfort en veiligheid. Er is daarmee al heel wat concurrentie op deze markt van kleine auto’s. Dat is natuurlijk prima, want zo blijven de prijzen binnen de perken, blijven de kwaliteit en het comfort goed en zijn fabrikanten voortdurend op zoek naar manieren om het brandstofverbruik nog verder te beperken. En dat is precies waar kopers van dit soort auto’s naar op zoek zijn.

De Chevrolet Spark is daarmee alles wat je niet verwacht van een Amerikaans klinkende Koreeanse auto. Het model rekent niet alleen af met het oude Chevrolet-imago van die enorme Amerikaanse bakbeesten, maar ook met het idee dat kleine Koreaans auto’s een drama zijn. Want deze auto biedt degelijkheid én is voordelig in aanschaf, verzekering, wegenbelasting en brandstofgebruik. En zelfs in reparaties, want die zijn beperkt tot af en toe een band of een autoruit vervangen. Wat wilt u nog meer?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*