Een kennismaking met de nieuwe Kia Rio

Begin 2011 zagen we de eerste schetsen, en in februari dit jaar was hij voor het eerst te zien op de Autosalon van Genève: de nieuwste versie van de Kia Rio. Eind augustus is eindelijk de vijfdeursvariant van deze populaire wagen uit het B-segment te krijgen bij de dealer. Inmiddels heeft Kia laten weten wat hij moet gaan kosten en wat hij allemaal kan. En de verwachtingen zijn hooggespannen!

Toen de Rio in 2000 voor het eerst op de markt kwam, kon je een 1.3 of een 1.5-liter benzinemotor krijgen. Al in 2003 werd het model flink onder handen genomen. Maar terwijl het hele uiterlijk van de wagen flink gemoderniseerd werd en door de Koreaanse autobouwer aantrekkelijker werd gemaakt voor de Europese markt, bleef wat onder de motorkap verborgen lag hetzelfde. In 2006 werd de auto opnieuw aan een facelift onderworpen. Dit keer bleef er niets van het oorspronkelijke ontwerp over. Zo werd de wielbasis groter, wat goed nieuws was voor passagiers met lange benen. Belangrijker nog was de nieuwe motor: de 1.5 CRDi VGT was de eerste dieselmotor in een Rio.

Nu, elf jaar na de introductie van de eerste Rio, komt de derde generatie van de band rollen. Volgens de fabrikant – die moet concurreren met modellen als de Peugeot 207, Volkswagen Polo, Fiat Punto en Toyota Yaris – combineert dit model de ‘Europese finesse met Koreaanse pit en Latijnse flair’.

Wat we in ieder geval al weten is dat de Kia Rio een bijzonder schone auto wordt. De 1.1 CRDi turbodiesel heeft een CO2-uitstoot van 85 gram per kilometer, waarmee het met een ruime marge profiteert van een wegenbelastingvrije status. Wellicht nog opvallender is de benzinemotorvariant: dit blok levert 85 pk en heeft een CO2-uitstoot van 109 g/km. Dit maakt het de eerste benzineauto in het B-segment die onder de grens van 110 g/km presteert, en daarmee een A-label verdient.

De vanafprijs van de Rio komt op 11.695 euro, maar dat gaat op voor de driedeursvariant, en die is pas in 2012 bij de dealer te krijgen. Voor de vijfdeursversie moet 900 euro meer neergeteld worden. Daarvoor krijg je wel een 1.2 CVVT-bezinemotor, die je met 85 pk van A naar B brengt. Met een comfortpack erbij kost de driedeurs 13.190 euro. Wie iets meer te besteden heeft, krijgt ook meer paardenkracht: voor een Kia Rio 1.4 met comfort pack moet je op 15.190 euro rekenen. Die is alleen minder zuinig en heeft dus geen BPM-vrije status. De kleinere motor is dus de betere keuze voor iedereen die wat geld over wil houden voor een setje winterbanden of een keer de autoruit vervangen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*