Gaat de Opel Ampera een lans breken voor de elektrische auto?

Eind 2010 kon men zich inschrijven voor de Opel Ampera, die pas eind 2011 afgeleverd zal worden. Inmiddels zijn ze al uitverkocht, en daarmee is Opels eerste hybride auto een succes voordat hij in de showroom staat. Waarom is deze wagen zo populair? Misschien wel omdat Opel zuinigheid combineert met rijcomfort, nieuwe hybridetechnologie die ze de ‘range extender’ hebben gedoopt en nul procent bijtelling.

Hybrides zoals de Toyota Prius kennen we al een poosje, en ze zijn niet altijd de stoerste auto om mee in de file te staan. Vaak zijn ze bovendien niet eens zo zuinig als wordt beloofd. Tuurlijk: wie met gemiddeld 40 kilometer per uur boodschappen in de bebouwde kom gaat doen, rijdt lekker elektrisch naar de buurtsuper en heeft per saldo geen druppel benzine verbruikt. Maar de lage bijtellingscategorie waar de hybrides in vallen, trekt vooral de zakelijke rijder aan. En laat die nou vooral veel snelwegkilometers maken. En om een auto die vanwege de zware accu nogal zwaar ligt, met 120 kilometer per uur over een snelweg te laten rijden, moet de verbrandingsmotor toch aardig zijn best doen.

Anders is het bij de Opel Ampera. De eerste 80 kilometer van je rit hoeft de auto niet te kiezen tussen een elektrische- of een verbrandingsmotor. De wagen beschikt namelijk over twee accu’s: één voor de lage snelheden, en één voor de hoge. Uit onderzoek blijkt dat een doorsnee autobezitter gemiddeld 57 kilometer per dag rijdt, dus daar zou de Ampera prima geschikt voor moeten zijn. Na die 80 kilometer neemt de ‘range extender’ het over: een benzinemotor die razendsnel de accu oplaadt (feitelijk rij je dus nog steeds elektrisch en is het geen hybride auto). Daarmee kun je nog eens 500 kilometer extra rijden. De accu’s zijn met vier uurtjes aan het stopcontact ook weer helemaal opgeladen.

De elektromotor levert 150 pk en gaat van 0 tot 100 kilometer per uur in negen seconden. De topsnelheid bedraagt 160 kilometer per uur, en dat is dus zonder de hulp van een verbrandingsmotor. De instapprijs komt op 42.900 euro te liggen. Wie anderhalfduizend euro meer te besteden heeft, krijgt de luxere versie met onder andere een geluidssysteem van Bose en een UV-werende autoruit.

De Ampera rijdt volgens verschillende tests prima: het is geen stoere sportauto, maar doet alles wat een normale auto ook zou moeten doen, alleen dan veel zuiniger, stiller en: goedkoper. Met nul procent bijtelling bespaar je al gauw 5000 euro bruto op je jaarsalaris. Dat maakt de Ampera bijzonder interessant in aanschaf en gebruik. Deze auto zou op deze manier wel eens de langverwachte lansbreker voor elektrische auto’s kunnen zijn en een belangrijke impuls kunnen geven aan de ontwikkeling van elektrotechniek in de autobranche. Daarmee kan de Opel Ampera wel eens de belangrijkste auto van 2012 gaan worden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*