De automarkt beleeft het beste jaar van het afgelopen decennium.

Nederland zit in een recessie. Banken lenen geen geld meer aan elkaar en de huizenmarkt zit op slot. Iedereen kent wel iemand die met een huis zit waar hij niet vanaf komt. Maar de kans is groot dat die persoon wél een nieuwe auto voor de deur heeft staan. Het gaat namelijk goed met de autobranche. Zó goed, dat Marktonderzoeksbureau Aumacon heeft voorspeld dat 2011 met 550.000 verkochte nieuwe auto’s de boeken ingaat als het beste autojaar van de afgelopen tien jaar. Tegenstrijdig? Misschien. Autofabrikanten zien het in ieder geval als een hoopvol signaal.

Als we alleen naar de maand november van dit jaar kijken, dan werden er maar liefst 9,3% meer nieuwe auto’s verkocht dan in dezelfde maand van vorig jaar. Renault deed het het beste: 4539 stuks gingen er over de toonbank. Op de tweede en derde plek staan Volkswagen en Opel, met respectievelijk 4052 en 4012 verkochte auto’s.

De cijfers voor één maand liggen redelijk dicht bij elkaar. Maar over het gehele jaar gezien lopen ze een stuk verder uiteen: Volkswagen neemt – net zoals vorig jaar – met een kleine zestigduizend verkochte auto’s duidelijk de leiding ten opzichte van de concurrentie. Bij Toyota is het een ander verhaal: die fabrikant had vanwege schandalen en de aardbeving in Japan een moeilijk jaar achter de rug en doet het als enige echt slecht: de nummer twee van vorig jaar zag 7000 minder auto’s dan in 2010 de showroom uit rijden, en is daarmee het enige merk dat minder auto’s heeft verkocht dat het vorig jaar. De verkoopcijfers van Ford zijn wel gestegen, maar moet nog wel Peugeot en Renault boven zich dulden, en eindigt zelf zo, boven Toyota, op de vierde plaats.

Dat Volkswagen het zo goed doet is niet zo vreemd. Al jaren voert het Duitse merk dit soort lijstjes aan, en dit jaar werden maar liefst vijf nieuwe modellen uitgebracht. Dat ze maar liefst 23% meer auto’s verkochten dan een jaar geleden zal deels met een aantrekkende markt te maken hebben, maar misschien ook wel met het nieuwe brandstofbesparende Bluemotion. Er zijn twee modellen van de Polo en een nieuwe Golf met deze technologie uitgebracht. Ook kwam er dit jaar een nieuwe Golf hybride en een Touareq op de markt. De Golf Cabriolet is terug van weggeweest: de kap kan in 9 seconden open. Handig als de autoruit vervangen moet worden.

De crisis lijkt in de Nederlandse autobranche over zijn hoogtepunt heen te zijn. Meer auto’s zijn er in de afgelopen tien jaar nog niet in één jaar tijd verkocht. Vooral de nieuwe modellen van Volkswagen zijn erg in trek, die het marktaandeel met onder meer de superzuinige – toch al populaire – Golf en Polo met meer dan 23% zag stijgen. Een aantrekkende markt en zuinigere auto’s: daarmee kunnen we met een goed gevoel het nieuwe jaar in.

1 antwoord

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*