Offertesoftware van Sofon ondervangt complexiteit in de bouwtoelevering

Son, 7 maart 2012 – De bouwtoelevering staat bekend om de complexiteit in het verkoop- en offerteproces. Ook Schneider Electric – wereldwijd specialist in energiemanagement – kampte met dit probleem. Het aanbieden van een kloppende productsamenstelling middels een foutloze offerte bleek een grote uitdaging. Schneider Electric wist de complexiteit in de bouwtoelevering echter te ondervangen middels het gebruik van Sofon Guided Selling Software. De tijd die benodigd was om te komen tot foutloze productsamenstellingen en offertes verminderde en de offertedoorlooptijd werd verkort.

Veel van de producten van Schneider Electric zijn van zichzelf niet complex. Rob Luiken (Manager Engineering & Calculation): “Bij de meeste producten is het juist complex om ze te combineren tot een kloppende oplossing. Vaak krijgen we bestekken van aannemers binnen. We moeten dan een vertaalslag maken van de tekeningen en specificaties in het bestek naar de benodigde producten. Onze engineers moesten hiervoor veel informatie opzoeken en uit het hoofd weten. Daar konden ze wel wat hulp bij gebruiken.”

De offertesoftware van Sofon bleek de helpende hand te kunnen bieden. “De vertaalslag van een bestek naar de benodigde producten gaat nu veel eenvoudiger, omdat we kennis in Sofon hebben vastgelegd. Bij het beantwoorden van een set vragen, vindt er direct een toetsing plaats van de invoer en de gemaakte combinaties. Vervolgens rolt er een foutloze offerte uit. We hebben nu meer tijd en aandacht voor de klant, omdat we ons niet meer hoeven te concenteren op te gebruiken boutjes, moertjes, beugeltjes en klemmetjes. Onze engineers hoeven daarnaast geen informatie meer op te zoeken en hoeven minder uit het hoofd te weten. Ze kunnen zich dus met lastigere vraagstukken bezighouden. Zelfs nieuwe medewerkers zijn zo vlot aan de slag.”

Nu het gebruik van het oude systeem voorgoed achter Schneider Electric ligt en de implementatie van Sofon een feit is, blikt Luiken nog eens terug: “De aanvankelijke scepsis in de organisatie is helemaal verdwenen. “In het begin hoorde ik nog wel eens een kritische noot: ‘Zo’n systeem kan de complexiteit in de bouwtoelevering niet ondervangen.’ Dit is toch zonder problemen gelukt. We hebben zo’n gebruikersvriendelijk systeem ingevoerd dat consultancy voor extra wensen en uitbreidingen overbodig is; we onderhouden het systeem zelf. Inmiddels kunnen we 95% van alle kabelmanagementoffertes met Sofon maken. Daarnaast is onze offertedoorlooptijd verkort en is de foutkans verkleind.”

Over Schneider Electric
Als wereldwijd specialist in energiemanagement, met vestigingen in meer dan honderd landen, biedt Schneider Electric geïntegreerde oplossingen om energie veilig, betrouwbaar, efficiënt, productief en groen te maken voor meerdere marktsegmenten. Schneider Electric heeft leidende posities in energie & infra, industriële processen, gebouwautomatisering en data- & netwerkcenters, alsmede een brede aanwezigheid in woningbouwapplicaties. In 2010 hebben ruim 110.000 medewerkers een omzet gerealiseerd van meer dan 19,6 miljard euro. Onder het motto ‘make the most of your energy’ helpt Schneider Electric mensen en bedrijven het maximale uit hun energie te halen. Voor meer informatie over Schneider Electric: www.schneider-electric.com

Over Sofon
Sofon is leverancier van verkoopondersteunende software onder de naam Sofon Guided Selling. Met Sofon worden offertes, contracten, orders en andere verkoopdocumenten eenvoudig, snel en foutvrij samengesteld. Sofon Guided Selling ondersteunt onder meer calculatie, configuratie, visualisatie en documentgeneratie in iedere wenselijke taal. Zo gaan verkoopkosten omlaag, nemen levertijden af, nemen scoringskansen toe en verbetert de samenwerking tussen klanten, dealers, verkoop, engineering en productie. Sofon-gebruikers zijn middelgrote en grote, internationaal georiënteerde bedrijven die klantspecifieke producten of diensten leveren, zoals Philips Healthcare, Ricoh, Tyco Valves & Controls en Aebi Schmidt. Sofon heeft vestigingen in de Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en de USA en ondersteunt klanten in meer dan 50 landen. Voor meer informatie over Sofon: www.sofon.com

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*