Het geheim van overleven in de meubelbranche?

De meubelbranche beleeft in 2012 het zoveelste jaar op rij van krimpende omzetten en teruglopende vraag. De meubelmarkt lijkt net als de huizenmarkt volledig op slot te zitten. Doordat de meubelmarkt anticyclisch reageert zal eerst de economie in zijn geheel moeten aantrekken voordat consumenten weer bereidheid tonen tot het aanschaffen van meubels. Geen makkelijke markt dus momenteel. Het kleine Nederlandse bedrijf Volanti denkt toch de oplossing gevonden te hebben om succesvol te kunnen zijn in deze moeilijke markt.

Grote nieuwe spelers zoals Home24 (zusteronderneming van het succesvolle Duitse Zalando) betreden de Nederlandse markt terwijl de gevestigde namen moeite hebben hun hoofd boven water te houden. Bezuinigingen op alle fronten zijn het gevolg terwijl juist in deze tijd investeringen in de toekomst noodzakelijk zijn om op lange termijn te kunnen overleven. Je moet wel durven om in deze markt in te stappen.

Volanti, het bedrijf achter www.meubelboek.nl, heeft een manier gevonden om te kunnen profiteren van zowel de teruglopende omzetten in de meubelbranche als de grote buitenlandse toetreders in de markt waar bijna niet meer tegenop te concurreren valt.

Meubelboek heeft het concept van de online meubelboulevard gelanceerd waarmee de consument in staat wordt gesteld snel en eenvoudig het totale meubelaanbod van Nederland te doorzoeken. Aanbieders van meubels in Nederland die voldoen aan de kwaliteitscriteria plaatsen hun aanbod gratis op meubelboek.nl. Geen ouderwetse achterhaalde business modellen meer waarbij aanbieders moeten betalen om hun producten te kunnen promoten. Met slimme nieuwe functionaliteit om bijvoorbeeld je eigen meubelcollectie samen te stellen en te bewaren spreekt meubelboek.nl niet alleen consumenten aan, maar ook bijvoorbeeld de interieurstylist en binnenhuisarchitect. Een brede doelgroep dus.

Doordat grote gevestigde namen in meubelboek.nl een relatief goedkoop nieuw afzetkanaal zien zijn ze bereid afspraken te maken over omzetprovisie. Zo heeft meubelboek al afspraken met o.a. Home24 over een percentage van de omzet die wordt afgedragen zodra een klant via meubelboek een aankoop bij hen doet. Dit is het duurzame businessmodel van de toekomst. Eerst waarde leveren dan pas kosten in rekening brengen. Iedereen die het andersom doet loopt achter de feiten aan en zal het uiteindelijk niet redden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*