Ook de traditionele markt van de advocatuur ontkomt niet aan online ontwikkelingen die de prijzen onder druk zetten. In het buitenland hebben diverse internetdiensten reeds de aanval ingezet op de hoge tarieven in deze sector. Deze trend lijkt over te waaien naar Nederland. Onlangs is in ons land de eerste online servicedesk opgestart, die juridische hulp voor ondernemers weer betaalbaar wil maken.

Eerder deze maand maakte de investeringsmaatschappij van Google (Google Ventures) bekend vele miljoenen te hebben gestoken in Rocket Lawyer, naar eigen zeggen de snelst groeiende online juridische dienst in de Verenigde Staten. Dit bericht bevestigt een trend die al langer gaande is. De traditionele advocatuur wordt aangevallen door vele online initiatieven, die dezelfde diensten vaak veel goedkoper aanbieden.

Deze ontwikkeling heeft ook Nederland bereikt. Op 1 augustus lanceerde econoom en voormalig advocaat Antonie Kerstholt de website Overeenkomst.nl. Deze online servicedesk van advocaten heeft als doel om juridische dienstverlening weer betaalbaar te maken voor ondernemers.

Via Overeenkomst.nl kunnen ondernemers een complete verzameling professionele contracten en brieven van advocaten kopen voor een prijs die ver onder het tarief van de traditionele advocatuur ligt.

Initiatiefnemer Kerstholt: “Voor de meest gevraagde juridische diensten hoeven online geen overheadkosten te worden betaald en van dat kostenvoordeel kan het MKB profiteren. Zij kunnen de meest gebruikelijke juridische zaken nu zelf afhandelen in plaats van een dure advocaat in de arm te nemen. Daarbij bieden wij advies op maat tegen een zeer voordelig tarief.”

De reacties uit de advocatuur zijn wisselend. Sommige advocaten juichen het initiatief toe, anderen reageren negatief. De Orde van Advocaten vindt het onjuist dat de website zich afficheert als prijsvechter en zich afzet tegen ‘dure’ advocaten. “Tarieven zijn altijd bespreekbaar en cliënten zijn tevreden over de kwaliteit van de advocaten”, aldus een woordvoerder.

Overeenkomst.nl verwijt de Orde dat zij diverse belangrijke en recente onderzoeksresultaten negeert en dat zij zichzelf tegenspreekt. “In februari 2011 erkende de Orde zelf in de media dat de tarieven in de perceptie van ondernemers te hoog zijn en hierop heeft zij zelf een tarievenonderzoek gestart”, aldus Kerstholt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*