Freelance Masters & IKONS bundelen krachten voor betere matches tegen betaalbaar tarief

IKONS en Freelance Masters bundelen hun krachten en gaan verder onder de naam IKONS. Deze stap zorgt voor extra slagkracht om freelancers voor een betaalbare fee aan een passende opdracht te helpen. Door het samensmelten van het netwerk bij zowel opdrachtgevers als de freelancers verwachten de bedrijven het slagingspercentage voor plaatsingen te verdubbelen.

IKONS en Freelance Masters waren al jaren partners met dezelfde strategie en visie, maar opereerden nog parallel van elkaar. Eind 2022 werd gestart met een verkenning voor een mogelijke samenwerking en die is nu afgerond. Beide bedrijven richten zich op de recruitment van freelancers binnen marketing & communicatie. De missie van IKONS is het leven van freelancers binnen marketing en communicatie leuker te maken en daarin te faciliteren met opdrachten, opleidingen en coaching. Beide partijen zijn van mening dat er een tegengeluid nodig is voor de hoge fees die worden gevraagd in de huidige recruitmentmarkt van freelance marketeers. “IKONS gaat het volledige screeningsproces en selectie oppakken, waardoor een opdrachtgever zelf niet alle reacties en profielen hoeft na te lopen. Dat gaat tijd en dus geld schelen”, zegt managing director Erik van Ginkel van IKONS.

Bewuste keuze voor IKONS

Met de samenwerking wordt een bewust keuze gemaakt de naam Freelance Masters te laten vallen. IKONS is in het zuiden van Nederland en in België al een gevestigde naam op het gebied van detachering en opleidingen. Onder de IKONS-vlag wordt met de samenwerking nog meer gefocust op freelancers en opdrachtgevers die op zoek zijn naar tijdelijke ondersteuning binnen marketing en communicatie.

Twee uitersten

“Er zijn nu twee uitersten; of het is een online platform waar vraag en aanbod elkaar zelf moet vinden, óf het is een duur recruitmentbureau waar verhoudingsgewijs weinig wordt gedaan om dat tarief goed te verdedigen”, vindt Van Ginkel. “Daarbij zie je ook veel recruitmentbureaus die zich toch ook richten op vaste functies. Dat vinden vooral freelancers erg verwarrend en dan sluiten ze zich minder snel aan.”

“Er zijn nog te veel recruitmentbureaus die tot maar liefst 20 euro marge vragen. Dat is voor veel freelancers echt veel geld”, vervolgt Van Ginkel. “Je ziet dan dat die bureaus zich richten op freelance profielen die aan de bovenkant van de markt zitten. Veel bedrijven willen of kunnen dit niet betalen. Plus: je mist de goede, jonge freelancers met skills die op een lager tarief zitten. In de praktijk gaat het tarief namelijk bijna altijd van het uurtarief van de freelancer af. Dat is serieus geld. Dat is de reden waarom wij dit anders doen.”

Helder en eerlijk

Van Ginkel: “Met de freelance divisie werken we met een vast percentage. Dat is helder en eerlijker; voor een freelancers met een tarief van bijvoorbeeld 50 euro per uur is dat bedrag dus ook lager dan de strateeg die op 120 euro zit. In beide gevallen houden ze hier dus ook voldoende aan over. Daarnaast bieden we toegevoegde waarde door een netwerk van collega-freelancers, adviseurs en trainers.”

“Doordat we echt de focus leggen op freelance recruitment in marketing communicatie kunnen we ook een meerwaarde bieden voor zowel de freelancer als opdrachtgever. We kunnen hierdoor snel een juiste match maken, ook omdat we zelf de achtergrond hebben in dit vakgebied en we goed weten waar vraag en aanbod elkaar moet vinden”, besluit Van Ginkel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*