Rollen voor medewerkers op social media

, , ,

Dan Schwabel, schrijver van ‘Me 2.0: Build a Powerful Brand to Achieve Career Success’ onderscheidt 5 rollen die medewerkers op social media kunnen invullen.

Vijf rollen

1.Boodschapper
Het verspreiden van bedrijfsinformatie en persberichten via social media. Door collega’s hierbij te betrekken door hun netwerken in te zetten, wordt een aanzienlijk bereik gerealiseerd.

2.Zegsman
Dankzij de social media kan nu iedereen als zegsman van de organisatie fungeren. Het bedrijfsbeleid is hierin uiteraard bepalend.
Tegen transparante en positieve berichten zullen waarschijnlijk geen bezwaren bestaan. Medewerkers kunnen de samenwerking zoeken met de PR afdeling, en zo informatie verspreiden over de visie, producten en diensten van de organisatie, en een gewaardeerde speler binnen en buiten de organisatie worden.

3.Servicemedewerker
Medewerkers kunnen problemen oplossen van anderen die zij op social media ontmoeten. De relaties met bestaande klanten worden hierdoor versterkt.

4.Verkoper
Medewerkers kunnen via hun netwerken en blogs potentiële klanten werven en verkopen realiseren. Mensen kopen vaak op basis van vertrouwen en ‘gunnen’.

5.Bewaker
Door bijvoorbeeld een Google alert voor de naam van de organisatie in te stellen, kunnen medewerkers bijhouden wat er zoal over de organisatie, de producten en diensten op social media gezegd wordt. Medewerkers kunnen hierop reageren en de reputatie van de organisatie veilig stellen.

Bron: bericht op Managersonline.nl, 27 juli 2009

Postscriptum:
De rollen geven een aardig beeld van de mogelijkheden. Regie vanuit de organisatie lijkt wenselijk om een chaos en teleurstellingen te voorkomen.

Post op Het Klantinteractie Kenniscentrum.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*