Volvo V60: Hoezo brutaal & sportief?

,

(Anti)reclame
Volvo heeft een reclamecampagne lopen waar de gemiddelde Volvo-rijder waarschijnlijk jeuk van krijgt. Wij in elk geval wèl. De Volvo V60 moeten we ineens brutaal/sportief/rebels vinden en in plaats van de spreekwoordelijke Labrador springt er een zwarte panter in de laadruimte. Terwijl Volvo nou juist een merk is waar vrijwel niemand aanstoot aan neemt/nam. Daar zou je als merk juist heeeeeeel erg zuinig op moeten zijn, dunkt ons. Maar bij Volvo denken ze dus dat ze mee moeten met de meute, zijn ze bang dat ze saai gevonden worden. Daarom is het eigenlijk wel weer erg grappig, dat in de Engelse versie van de campagne het woord ‘naughty’ gebruikt wordt om het nieuwe model ‘neer te zetten’ en dat hier voor ‘brutaal’ is gekozen. Terwijl ons ‘stout’ er qua vertaling toch heus het dichtst bij komt. Maar dat woord heeft kennelijk een andere lading. Tsja.

Maar wat is het nou eigenlijk?!
Toch heeft Volvo wilde plannen. De Zweden willen klanten bij andere merken wegkapen. En dat zijn dan de zakelijke rijders (en dus ook de autolease sector) die gewoon graag het nieuwste/heetste model in het segment willen en die bepaald niet zo honkvast zijn als de klassieke Volvo-rijder. De Volvo V60 is 4,63 meter lang en ietsje breder dan auto’s als de Audi A4 Avant, de BMW 3 Serie Touring en de MB C-Klasse Estate. Maar dat wil nog niet zeggen dat de V60 een rechtstreekse concurrent is bijvoorbeeld van zo’n Benz. Feitelijk is de Volvo V60 namelijk niets meer of minder dan de opvolger van de V50, hoe hard Volvo zulks ook ontkent. De V ziet er overigens wel (veel) beter uit dan de ietwat vreemde S, maar de keerzijde van een fraai achterwerk is de tegenvallende inhoud van de kofferbak (430 liter). Daar staat tegenover dat de fraai afgewerkte laadruimte tot op de laatste kubieke centimeter benut kan worden. Bovendien is er goed nagedacht over het veilig opbergen van bijvoorbeeld een laptop. Die kan in een ‘dubbele bodem’ worden gelegd, waarvan de klep niet open kan zonder geopende achterklep. Het inslaan van de achterruit helpt dus niet. De laadruimte kan overigens worden uitgebreid tot een dikke 1200 liter door de in drie delen (40:20:40) neerklapbare achterbank (met elektrisch wegklappende hoofdsteunen).

Brutale prijzen
De Volvo V60 blijkt een redelijk strak sturende auto met het (standaard) ‘dynamic’ onderstel. Daarmee zal deze ‘sportieve’ Volvo zeker niet als te hard worden ervaren door degenen die uit Audi’s en BMW’s komen, maar Volvo en Mercedes-rijders moeten absoluut proefrijden met de ‘touring’ setting die eigenlijk beter bij de auto past (hoewel ze dat bij Volvo niet willen toegeven…) Welke motor moet er dan in? Welaan, de benzine-instapper (T3) komt met 150 pk (uit een 1,6 liter turbomotor) behoorlijk vooruit. In de niet ‘geknepen’ versie levert de 1,6 liter viercilinder 180 pk (dan heet ‘ie T4) en daar ben je in principe uitstekend mee bediend. De keurig in de trend van ‘downsizing’ passende krachtbron loopt mooi en biedt een plezierige souplesse. Maar opwindend is het helaas allemaal niet en eerlijk gezegd missen we die typerende romige roffel van de oude vijfpitters toch wel een beetje. Wat je ook mist, is toch een beetje puur stuurgevoel.

De besturing voelt feitelijk best lekker aan, maar erg veel detailinfo over hetgeen zich tussen wielen en wegdek afspeelt krijg je helaas niet. Op zich geen ramp, want de Volvo V60 is uiteindelijk volkomen foolproof, ook al door alle gizmo’s die voorkomen dat je gaat botsen of voetgangers plat rijdt. Dieselrijders kunnen in de D3 en de D5 (163/205 pk) nog wel genieten van de vijfcilinders, tenzij ze van hun maatschappelijk verantwoord ondernemende baas genoegen moeten nemen met de amechtige 1.6 D DRIVe met 115 pk. Het probleem is, dat alleen de crisisuitvoeringen nog een beetje betaalbaar zijn; een iets dikkere Volvo V60 is simpelweg (veel) te duur. Het enige wat we ‘brutaal’ vinden aan deze Volvo is dus de prijs.

Dusssss…
Ze zeggen het zelf al in de nieuwe ‘pay-off’: Er is meer in het leven dan een Volvo… Wacht dus even op de eerst volgende herwaardering (= prijsverlaging) en 20% uitvoeringen. Wij verwachten dat het plaatje dan wel helemaal klopt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*