Hybriden: helemaal hip

Hybriden – auto’s die zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor en een enorme accu hebben – zijn razend populair. Bovendien zijn ze tegenwoordig niet eens zo lelijk meer. Wie nu op de snelweg rijdt met een Toyota Prius, een Honda Civic of een Honda Insight staat niet meer voor paal, maar zal steeds meer bestuurders op de weg tegenkomen die dezelfde keuze hebben gemaakt. Of die van hun baas een hybride leasewagen hebben gekregen en zich eigenlijk een beetje schamen voor hun auto; dat kan natuurlijk ook.

Of het nou een keuze is van de werkgever omdat hybride rijden goedkoper is op de lange afstanden en een leuk belastingvoordeel met zich meebrengt, of vrije wil van de bewuste particulier die graag met zijn tijd meegaat: feit blijft dat hybride auto’s steeds populairder worden. Vooral in Nederland: met een marktaandeel van 4,4 procent doen de milieuvriendelijke auto’s het beter dan in de rest van Europa, waar het gemiddelde marktaandeel op 0,49 procent ligt. Van alle in 2009 verkochte hybride Honda Civics, rijdt 70% rond met een Nederlands kenteken. Ook Toyota verkocht nergens zoveel Priussen als op de Nederlandse markt. En vooral het aandeel relatief jonge bestuurders in deze groep groeit snel.

Hybride rijden is dus niet meer suf. Maar is dat terecht? Is zo’n auto wel echt zo zuinig? Verstokte fans van fossiele brandstoffen geven aan dat een zuinige dieselmotor minder CO2 uitstoot dan hybride wagens. De oorzaak hiervan zou liggen in het feit dat de meeste hybriden leasewagens zijn, die doorgaans veel snelwegkilometers maken. En laat nou juist op de snelweg de verbrandingsmotor het overnemen van de elektromotor. De productie van zo’n auto is bovendien razend ingewikkeld. Zo ingewikkeld, dat het veel high-tech materialen en energie kost, wat allemaal weer ten koste van het milieu gaat. Bovendien gaan er enorme accu’s in, die samen een gigantische berg chemisch afval gaan vormen tegen de tijd dat deze golf hybride auto’s weer afgedankt wordt.

Daar staat tegenover dat een hybride auto die vier volwassen mannen vervoert, minder CO2 verbruikt dan wanneer dezelfde vier mannen een stuk gaan rennen. Dat dit de schadelijke gevolgen voor het milieu beperkt, spreekt dus voor zich. Bovendien geniet de hybriderijder van een belastingvoordeel dat kan oplopen tot 6400 euro. Leaserijders betalen slechts een bijtelling van 14%. In de daluren je auto in het stopcontact steken is bovendien een stuk goedkoper dan met de huidige benzineprijzen de tank vol te gooien. Als alleen de elektromotor aanstaat, is hij ook nog eens erg stil.

Hybride auto’s zijn dus enorm populair in Nederland. Hoewel niet iedereen overtuigd is van het milieuvriendelijke karakter, is de overheid al helemaal om. Met flinke belastingvoordelen probeert Den Haag ons allemaal in de half-electrische wagens te krijgen. En ach: waarom ook niet? Wie zich vroeger uit schaamte onderuit liet zakken op de bestuurdersstoel van zijn door de baas geleasete hybride, zodat hij amper door de autoruit zichtbaar was, hoeft zich tegenwoordig niet meer te generen voor zijn wagen. In ieder geval niet meer als enige.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*